site builder

Volg de reis van Walter en René ook live via polarsteps.com

Mobirise

Etappe 1 - 18 september
Vertrek richting Brugge even na 10.00u vanaf de St. Jacobskerk in Vlissingen.

Mobirise

Etappe 1 - 18 september
Aankomst in Brugge. Tijdens de eerste etappe werden we begeleid door 4 geweldige medefietsers.

Etappe 2 - 19 september
Aankomst in Doornik. Na 94 km aangekomen in Doornik rond 19.00u. Onderweg 32 graden. Aardig afgezien. Door soms een vertraagd GPS signaal een paar keer verkeerd gereden en zelfs offroad gereden. Wat we morgen doen hangt af van ons lijf en onze spieren. We kunnen vanaf nu wel op de speciale routeboekjes van de fietstocht rijden.

Mobirise

Etappe 3 - 20 september
Vanmorgen de speciale pelgrimsroutestempel gehaald. Dit ging niet helemaal vanzelf. Daardoor wat later vertrokken maar toch rond 17.30u aangekomen in Cambrai. Een mondmasker is op de fiets gelukkig niet verplicht. Weer erg warm onderweg en dat is een beetje veel met lange flauwe klims. We drinken veel onderweg. Beiden toch weer een goed gevoel al missen we de familie, kids en hondje.

Mobirise

Etappe 4 - 21 september
De heuveltjes zijn begonnen, die voor ons nog bergen zijn. Kwestie van wennen en te weinig conditie dus vaak de laatste stukjes te voet gedaan. Materiaalpech zelf opgelost, we gaan nog achter een paar reservebeugels aan. We hebben de oorsprong van De Schelde gezien, dat maakte toch wel veel indruk. De hitte was weer té en onderweg veel koffietenten gesloten dus lege flessen bij aankomst. De fietsen zijn prima en de voorvering is erg fijn. Plan voor morgen is 09.00u vertrek richting Compiegne.

Mobirise

Etappe 5 - 22 september
Rond 18.00u ingechecked. Door de corona toch veel b&b dicht en minstens een uur gezocht naar accommodatie. Vanmorgen mist en nat, nu weer warm. Mooie plekken gezien. Ook een NL fietser op zijn weg terug van Santiago de Compostella, leuk!! Het routeboekje klopt niet altijd en dat in combi met de tablet die er vaak mee kapt is vervelend. Maar dat drukt de pret niet al maken we té lange dagen. We voelen ons wel wat beter nu we poeder voor herstel in de bidons hebben. Onze nieuwe kreet: "kwestie van karakter". 😂

Etappe 6 - 23 september
Vandaag rond de 70 km gedaan. Van die 70 waren er 60 omhoog (nooit geweten dat je kunt klimmen zonder te dalen) met tegenwind, het regende en veel moeten duwen. Door wat navigatie foutjes weer onverhard en ook gevaarlijk langs de route nationaal. We zijn bekaf maar nu in een hotel en houden morgen een rustdag: onderhoud fietsen en kleding wassen. We hebben wat te verduren maar de fietsen ook. Vroeg in bed vanavond.

Mobirise

Rustdag  - 24 september
Na ontbijt (lekker uitgeslapen) de voordragers nog 4 cm lager gehangen en het schakelprobleem opgelost en alles wat los getrild was opgevuld met stuurtape. Nu regent het best hard. Route studie en denk ik een dutje zodra de werklui zijn klaar gelunched. De was is bezig dus we vertrekken met schone kleding. Alvast fruit gehaald voor lunch morgen, kans op regen dus kleding klaar gelegd.

Mobirise

Etappe 7 - 25 september
Veel wind (natuurlijk tegen 😉) en lange klimmen. Lopen, fietsen duwen. 10% helling is erg steil. 2x geschuild want drup werd regen. Mooie route maar men had de wegen af mogen vlakken en windschermen mogen plaatsen. Toch veel plezier. Dat de voortassen lager hangen is een verademing, het stuurt veel vaster. Nu in totaal meer dan 500km gereden vanaf Kamperland dus 1/5, 20% van de tocht gedaan! Morgen tot iets boven Chartres.

Update - 25 september
Wij, Walter en René, hoopten Michiel, Larissa en hun gezin een bijdrage voor aangepast vervoer te kunnen leveren met een sponsortocht. FietsenvoorChiel.nl was geboren. Zodra de site live ging 18 augustus, ging het met donaties heel erg hard en nu, na amper een week fietsen, is het doel al gehaald en dat is fantastisch!
Wie had dat kunnen dromen! Ontzettend mooi om te zien hoeveel reacties Chiel en zijn gezin krijgen en de reacties die wij krijgen via onder andere sociale media.
We zijn voor elke reactie, iedere donateur en iedere initiatiefnemer ontzettend dankbaar en weten dat er nog meer leuke initiatieven aankomen.
Bovendien...wij zijn voorlopig nog niet klaar met fietsen! Wij weten dat Michiel en Larissa ontzettend bescheiden mensen zijn en dat dit allemaal erg overweldigend voor hen is. Maar we weten ook dat aangepaste bussen en handbikes niet goedkoop zijn en dat er in de toekomst mogelijk nog meer zaken nodig zijn.
Daarom willen wij u laten weten dat zolang wij fietsen, donaties nog steeds van harte welkom zijn!

Etappe 8 - 26 september
De tablet van de fietsers is gesneuveld dus via Sandra even een update. Vanmorgen
vertrokken uit Mézières-sur-Seine rond 09.15u richting Chartres. Na een klim van zeker 2
uur werd het vlakker. Prima weer, niet te warm en meewind dus dat schoot goed op. Plan is
om voor Chartres te stoppen zodat we de zondag de tijd hebben om de kathedraal te
bekijken en een stempel voor de Sint Jacobsroute te halen. De temperatuur is nogal gezakt
dus veel laagjes aan met daaroverheen onze jassen. In de buurt van Maintenon eindelijk
een koffietent open en gaan bellen voor de overnachting en we kunnen terecht in Saint Prest
in een B&B. Tijdens een afdaling nogal wat gaten in de weg waardoor de tablet achterover
sloeg en het glas brak waardoor we zonder communicatie komen te zitten, wat we ook doen
het ding werkt niet meer. Rond 16.30 de B&B gevonden en de douche was fijn al is er geen
restaurant open. Na wat pasta met boter en peertjes naar bed. René heeft last van linker
knie dus wat smeersel erop en wat pijnstillers naar binnen gewerkt.

Mobirise

Etappe 9 - 27 september
Na een goed ontbijt vertrokken we naar Chartres. Het regende dus de lange fietsbroek aan.
Na een korte tocht reden we Chartres in en zagen we een bord voor toeristen info. Na dat gevolgd te hebben en na een moeizame en lange voet klim kwamen we bij de kathedraal aan. De kathedraal is prachtig en erbij staan meer zeer fraaie gebouwen. Na navraag vonden we het informatiekantoor. Dat bleek dicht maar er zou een kiosk zijn bij de kathedraal. Walter is de kathedraal in gegaan en na wat wachten tot de dienst klaar was en veel vragen en op deuren kloppen hebben we toch een stempel bemachtigd.
Terug naar beneden gewandeld en de route weer opgepikt die door een mooi park liep, voor de verandering stonden er bordjes dus navigatie was makkelijk om de stad uit te komen. Leuke reacties van automobilisten die toeterden en zwaaien.
 De weg was redelijk vlak en beschut door bomen. Het ging lekker!
Toen begon het klimmen weer en kregen we tegenwind. René kon geen kracht meer zetten met zijn linkerbeen, dus moest hij alles zoveel mogelijk met rechts trappen. Na een dorpje gestopt, wat gegeten en pijnstillers ingenomen en weer verder proberen. Een paar kilometer verder na weer een steile klim was het echt niet meer te doen.
 We overlegden wat we zouden doen. We besloten naar Bailleau le Pin te gaan, daar was een treinstation dus we verwachten daar wat levendigheid. Er was een cafeetje waar we koffie dronken en Sandra
belden om haar te vragen ons op te halen. Het station bleek gesloten maar uit de dienstregeling bleek dat er een trein naar Chartres zou gaan rond 18u. Dit was niet de moeite aangezien Sandra er rond 19.30u zou zijn.
Terug naar het cafeetje maar dat was inmiddels dicht en er was verder niets anders open om te schuilen tegen de wind (inmiddels storm) en de kou. We trokken broeken en truien aan, hebben de slaapzak uitgerold en in een fietsenstalling geschuild tot Sandra er was.
Dankzij de verzameling koekjes en snoepjes die we telkens hadden meegenomen bij de stops, konden we toch wat eten. We voelden ons echt “clochards”! Na aankomst de fietsendrager op de auto en de fietsen konden er gelukkig zonder moeite op. Verdere spullen geladen en gelijk om 20u weer terug richting Kamperland. Onderweg voor Parijs wat warm gegeten en rond 2u ‘s nachts thuis. De hond van René was erg blij hem weer te zien. Gauw naar bed, erg moe.

Update - 28 september
Beste volgers, zoals sommigen van jullie al weten, hebben we zondag hun rit naar Santiago
de Compostela moeten staken. Bij René ging het niet meer. Zijn linkerbeen wilde niet meer
want zijn been deed erg veel pijn. In 2015 is bij René zijn linker scheenbeen in de
lengterichting gebroken inclusief het kniegewricht. Hierin zit nog een soort van prothese. De
linkervoet staat hierdoor iets meer uitwaarts dan de rechter. Door die operatie is een deel
van de knie gevoelloos bij de spieraanhechting. René is te lang doorgegaan met kracht
zetten en heeft daardoor zijn knie overbelast met als gevolg een lopersknie.
In goed overleg hebben we op zondagmiddag besloten te stoppen. Het heeft geen zin om de
knie en het been eventueel verder kapot te maken. Sandra heeft ons in Frankrijk opgehaald,
plus minus 6 uur sturen vanaf Kamperland. Wij zijn gestopt op de etappe Chartres-Tours, ca
650 km vanaf Kamperland. We hebben veel leuke dingen meegemaakt, maar ook minder
leuke dingen zoals regen, onweer en storm. De leuke dingen waren veel aanmoedigen van
vreemde mensen. Zoals “zet hem op”, “veel geluk”. In een cafe waar we iets gedronken
hebben hoefden we, toen ze hoorden wat we aan het doen waren, niets te betalen. En terwijl
we op een kruispunt aan het overleggen waren welke kant we op moesten, kwam er ineens
iemand aan met 2x een liter mineraalwater. René is intussen terug thuis in Frankrijk en is bij
zijn dokter in Frankrijk geweest, diagnose: lopersknie. De ervaringen en wat wij beleefd
hebben neemt niemand ons af. We hebben er spijt van dat we ons einddoel niet gehaald
hebben. Zondag was de teleurstelling erg groot, maar we moesten ons verstand gebruiken.
Ook voor Chiel en familie voelen wij ons bezwaard.
Maar beste vrienden, de actie FietsenvoorChiel.nl gaat verder, ook al fietsen wij niet.
Bedankt iedereen voor jullie steun,
groeten René en Walter.